Първа екологична група
Тя обхваща моторните превозни средство с двутактови двигатели, които не подлежат на измервания.
1. Автомобили до 8 места и до 3.5 тона (леки и лекотоварни коли и микробуси) с принудително възпламеняване на работната смес, наричани още бензинови.
– Без екологична категория, произведени до 1 юли 1992 г., които на празен ход отделят до 4.5% въглероден окис.
– От категория Евро 1 и Евро 2, произведени до 1 януари 1996 г., които на празен ход отделят до 3.5 % въглероден окис.
2. Автомобили до 8 места и до 3.5 тона (леки и лекотоварни коли и микробуси) с двигатели със самозапалване чрез сгъстяване на работната смес, наричани още дизелови.
– От категории от ЕВРО 1 до ЕВРО 4, произведени до 1 януари 2002 г., които имат димност при атмосферно пълнене до 2.5 m на минус първа степен и при принудително пълнене до 3.0 m на минус първа степен
Ограничен достъп на колите от тази група ще има до зона „Малък ринг“ – между булевардите „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „бул. Сливница“ и улица „Опълченска“.
Същите ограничения ще важат година по-късно и за колите от втората екологична група. Като в първата категория са автомобили на дизел над 20 години и такива на бензин, но над 30 години.
Втора екологична група
В тази категория попадат:
1. Леки и лекотоварни коли и микробуси с бензинови двигатели
– От категории от Евро 1 до Евро 3, произведени до 1 януари 1998 г., които на празен ход отделят до 0.5% въглероден окис, а на високи обороти до 0.3% въглероден окис.
2. Леки и лекотоварни коли и микробуси с дизелови двигатели
– От категории от Евро 2 до Евро 5, произведени до 1 януари 2007 г., с димност до 1,5 m на минус първа степен.
Решението за втората екологична група ще бъде обсъдено на 15 декември на сесията на Столичния общински съвет.
Според наредбата ограничението на движението на стари коли е предвидено за периода от 1 декември 2023 г. до 28 февруари 2024 г. – месеците, в които се регистрират най-сериозните превишения на нормите на фини прахови частици.
По предварителни данни през „Малкия ринг“ преминават 171 079 превозни средства в рамките на 24 часа, а през „Големия ринг“ – 304 911 превозни средства за денонощие.
Изчисленията сочат, че заради забраната ще бъдат ограничени около 38 000 автомобила, които преминават през „Малкия ринг“.
Наредбата за нискоемисионните зони в София отново влиза за разглеждане от Столичния общински съвет, след като през лятото „Демократична България“ поиска отлагане на гласуването, докато не се изчистят неточностите по нея. Така председателят на градския парламент Георги Георгиев инициира работна група, която да разисква най-наболелия проблем, а именно най-замърсяващите коли от първи и втори екологичен клас.
Източник: econ.bg